Concept uitdenkenFotoshoots: Eerst weten wat de bedoeling is.

Bij een fotoshoot gaan wij allereerst rond de tafel om te vragen wat precies de bedoeling is.We maken eerst kennis en willen weten welke boodschap de uiteindelijke foto moet uitbrengen: Wat zijn jullie ideeën voor de fotoshoot? Moet het de kernwaardes van een bedrijf laten zien? Moet het een product op zekere manier promoten? Of is het juist de bedoeling om aan de hand van enkele mode-artikelen een verhaal uit te beelden? Zijn er bepaalde voorwaarden waar de foto aan moet voldoen? Is er een budget waar wij ons aan moeten houden?

Als wij dit allemaal weten, zullen wij hier verder mee aan de slag gaan: het uitwerken van enkele ideeën, de verhaallijn en de manier van materialisatie. Dit wordt vaak gedaan door een collage, zodat niet alleen de opdrachtgever een idee heeft hoe alles eruit komt te zien, ook andere betrokkenen, zoals de fotograaf en de visagist zullen dan een idee hebben wat de bedoeling is als zij meewerken aan de fotoshoot. Verder moet rekening worden gehouden met de compositie, om niet alleen te weten wat er moet worden weergegeven, maar ook hoe het tot een harmonieus geheel te maken.

Al deze aspecten worden in de draaiboek opgenomen, waar ook de materiaallijst, de zogenaamde callsheet en de rampenscenario in te vinden is, om er zeker van te zijn dat er genoeg ruimte is voor speling. Er moet immers zo veel goed gaan dat een ongeluk in een klein hoekje zit: er moet heel veel goed gaan, en er kan heel veel misgaan, omdat er veel aspecten zijn waar rekening mee moet worden gehouden: een goede styling van het interieur, dat ook goed blijft en een goede combinatie vormt met het model. De stylist moet er altijd goed bovenop zitten!

Aangezien een fotoshoot maken een kostbare aangelegenheid is, wordt het draaiboek ook aan de opdrachtgever getoond, zodat deze al dan niet akkoord kan gaan met hoe de fotoshoot wordt gedaan.

 

Interieur styling van de  fotoshoot setDe fotoshoot: op de set.

Een fotoshoot kan overal worden gedaan: in de studio, buiten of op een andere lokatie, zoals op kantoor. Dat noemen wij de lokatie. Op deze lokatie wordt de set gebouwd. De stylist is er meestal als eerste, vroeg in de ochtend, omdat deze de voorbereidingen moet treffen: opbouw van de set, styling van het interieur (zoals je hiernaast ziet), klaarmaken van de kleding... Vaak is er veel tijd gemoeid met het opmaken van de set. Het kan misschien erg simpel zijn, maar er mag echt niets zomaar willekeurig worden neergelegd. Bij sommige fotoshoots mag het echt geen millimeter afwijken! Op een wat latere tijdstip komen de model en de visagiste, indien dat van toepassing is. Er kunnen ook fotoshoots worden gedaan zonder modellen, zoals foto's van interieur voor woonbladen, voor reclame, of om interieur voorbeelden te laten zien. Hiernaast is Simone Buijnsters bezig met het stylen van de set. De goud/zilveren/koperen papiertjes komen niet zomaar goed te liggen: ze moeten ook zorgvuldig gerangschikt worden, zodat je een resultaat krijgt dat op hier beneden lijkt.

Testfoto van model ValerieDe fotograaf zelf komt pas als laatste, omdat hij zijn werk pas echt kan doen als alles klaar ligt: het interieur is helemaal gestyled en de model is ook helemaal klaar om te worden gefotografeerd. Wel kan het zijn dat hij ook enkele voorbereidingen treffen, zoals het plaatsen van extra belichting, maar eigenlijk hoort alles klaar te zijn, zodat hij kan beginnen met alles uit te lichten en om testfoto's te maken.

Als de stylist tevreden is met de testfoto's, dan kunnen er meerdere foto's worden gemaakt: bepaalde poses en aanzichten. Deze ideeën heeft de stylist natuurlijk al van tevoren uitgedacht wat hij precies van tevoren wil! Als de fotoshoot gedaan is, is het de verantwoordelijkheid van de stylist om de set ook weer netjes op te ruimen. Daarna kunnen de foto's worden uitgekozen en worden bewerkt.
Dit doet de fotograaf vaak, afhankelijk van hoe hij met zijn foto's om wil gaan. Het is immers gebruikelijk dat de fotograaf, of zijn bureau over de auteursrechten van de foto's beschikt.

Het uiteindelijke resultaat wordt dan aan de opdrachtgever gegeven, zodat deze er een passende marketing campagne bij kan (laten) maken!

 

Ook interesse voor een fotoshoot voor uw bedrijf? Heeft u misschien een reclamecampagne in gedachte?

Neem contact met ons op: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Colofon:

Interieur Styling: Simone Buijnsters, Matthew Song Loong
Model: Valerie Boersma
Fotograaf: Erik Wiersma, Lenn Aarntzen/Gina Feduzzi
Visagie: Manon Meinders